Jak kupować meble przez internet?

Opublikowany : 2024-01-31 - Kategorie : Porady

Jak kupować meble?

Przez internet można dziś z powodzeniem kupić prawie wszystko. Nawet kompletne umeblowanie mieszkania. I nie marnujesz czasu na jeżdżenie od salonu do salonu, lecz z poziomu wygodnej kanapy znajdujesz kuchnię czy szafę marzeń, z dostawą do domu. Ale… czy na pewno nowe meble się zmieszczą i będą wyglądać tak, jak na zdjęciu? Może po doliczeniu kosztu dostawy okaże się, że lepiej było pojechać do marketu? Te wątpliwości są uzasadnione, dlatego podpowiadamy, jak kupować meble przez internet.

Jak kupować meble przez internet bez obaw i wątpliwości?

Zakupy online są dziś znacznie bezpieczniejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Sklep internetowy nie przetrwa, jeśli nie gra uczciwie, nie dostosowuje się do standardów i nie utrzymuje przynajmniej średniej jakości produktów, zakupów lub obsługi. Dzięki temu ryzyko, że dostaniesz meble wyglądające zupełnie inaczej niż na zdjęciu, słabe i wadliwe (lub nie dostaniesz ich wcale), jest znacznie mniejsze. A nawet jeśli, to masz narzędzia prawne do skutecznego odzyskania swoich pieniędzy. Mimo to sporo osób się obawia, zwłaszcza gdy zamierza kupić w sieci np. całą kuchnię czy wyposażenie do salonu. Rozumiemy to – w końcu w grę wchodzą duże pieniądze i marzenie o pięknej, praktycznej i przytulnej przestrzeni do życia.

Jak się za to zabrać, żeby zakupy były bezpieczne, sprawne i satysfakcjonujące?

Prześwietl internetowy sklep meblowy – sprawdź adres, dane kontaktowe i opinie

Tak jak w świecie fizycznym, tak w wirtualnym możesz natknąć się na oszustów. Żeby tego uniknąć, wystarczy lekko prześwietlić internetowego sprzedawcę, nawet jeśli np. nazwa firmy wydaje się znajoma lub strona wygląda profesjonalnie. Czyli wpisujesz w wyszukiwarkę jakieś zapytanie (np. „meble drewniane do sypialni”) albo przeglądasz zdjęcia i gdy coś przykuje uwagę, przechodzisz na stronę. Co dalej?

  • Poszukaj zakładki „Kontakt” w menu lub zjedź do stopki strony (na sam dół) – sprawdź nazwę, adres firmy oraz upewnij się, że podane są dane kontaktowe: e-mail, numer telefonu. Jeśli masz jakieś wątpliwości, możesz zweryfikować, czy firma faktycznie istnieje, od kiedy, gdzie się mieści i czym się zajmuje – zrobisz to błyskawicznie przez internet, wpisując jej nazwę czy NIP do bazy CEIDG bądź KRS (spółki prawa handlowego). Zawsze możesz także zadzwonić do sprzedawcy. Dobrze, gdy firma sama zachęca do kontaktu i w widocznym miejscu wyświetla się numer telefonu, e-mail lub formularz.
  • Przeczytaj opinie o sklepie internetowym – wyszukaj go w mediach społecznościowych, zerknij na wizytówkę w Google. Uważaj jednak na recenzje nienaturalne, np. nadmiernie entuzjastyczne bądź wręcz przeciwnie – szkalujące, które mogą świadczyć np. o nieuczciwych praktykach konkurencji. Uruchomić czerwoną lampkę powinna też duża liczba opinii względem czasu działalności firmy (np. setki opinii sklepu, który istnieje od kilku miesięcy).
  • Upewnij się, że strona internetowa szyfruje dane (protokół HTTPS, certyfikat SLS), ma opracowany regulamin i politykę prywatności. Na samej górze, w polu adresu sklepu online możesz kliknąć symbol „Wyświetl informacje o witrynie” – znajdziesz tam potwierdzenie, czy podane wrażliwe dane jak hasło lub numer karty pozostaną prywatne. W regulaminie powinny zostać zawarte wszystkie kwestie dotyczące realizacji zamówienia i transakcji, przetwarzanych danych, możliwości odstąpienia od umowy czy reklamacji.
  • Zwróć uwagę na różne „dziwolągi” jak przekręcona nazwa firmy w adresie strony, rażące błędy językowe czy nierealistyczne oferty, np. ceny wielokrotnie niższe od rynkowych, gigantyczne rabaty i drogie nagrody… Wśród metod płatności powinny znajdować się te znane i popularne jak Tpay, PayU czy PayPal oraz tradycyjne przelewy bankowe i płatność przy odbiorze. A jeśli chcesz kupić meble na raty, to upewnij się, że sprzedawca współpracuje ze znanymi bankami, przeczytaj wszystkie postanowienia i sprawdź RRSO.

Zorientuj się w zasadach dostawy mebli – kosztach, metodach i czasie realizacji

Gdy już zweryfikujesz wiarygodność sklepu internetowego, poszukaj kilku informacji o dostawie – to na tym polu kupujący zwykle napotykają najwięcej problemów, które są źródłem rozczarowań i frustracji. Przede wszystkim sprawdź, ile trzeba czekać na meble i czy to Ci odpowiada. Zweryfikuj koszty dostawy – i niezależnie od wartości zamówienia nie powinny przekraczać kilkudziesięciu złotych. Jeśli dany produkt jest podejrzanie tani – znacznie tańszy niż u konkurencji, zobacz, czy czasem tej różnicy nie wyrównują nadmiernie wysokie koszty dostawy. W dobrym sklepie po przekroczeniu danej kwoty dostarczenie masz w gratisie.

Zorientuj się, w jakiej formie otrzymasz mebel – czy w całości, czy w paczce do samodzielnego montażu. W pierwszym przypadku sprawdź jeszcze, czy jesteś w stanie go w tej formie wnieść do mieszkania lub domu. W drugim zastanów się, czy poradzisz sobie z wyzwaniem lub czy masz kogoś, kto Ci pomoże, ewentualnie pomyśl o profesjonalnej usłudze i dolicz jej koszt do budżetu.

Dostawę mebli ze sklepu powinna zrealizować wyspecjalizowana firma, która zajmuje się tylko tym, więc zdaje sobie sprawę ze specyfiki przewożonego towaru i skutecznie dba o jego bezpieczeństwo. Dowiedz się, czy dostawca wniesie meble do domu, mieszkania – czy musisz je odebrać sprzed bramy, klatki. Najczęściej jest to ta druga opcja i wtedy bez dwóch zdań należy zadbać o pomocników. Firma powinna natomiast poinformować odpowiednio wcześniej o planowanej dacie czy przybliżonej godzinie dostawy.

Sprawdź możliwość zwrotu mebli i zasady dotyczące reklamacji

Jeśli tylko meble nie zostały wykonane na zamówienie (na wymiar, według Twoich wytycznych) – masz prawo je zwrócić, bez podania przyczyny. Gdy sprzedawca nie stosuje się do tej reguły, łamie prawo. Sprawdź jednak, jak to wygląda w rzeczywistości, bo firmy stosują w tym obszarze różne praktyki. Najważniejszy jest czas na odstąpienie od umowy (standardowe 14 dni czy dłużej?), a dalej sposoby oraz koszty odesłania towaru. Meble powinny być objęte gwarancją producenta (zwykle 24 miesiące), poza tym obowiązuje prawo rękojmi, więc warto od razu sprawdzić zasady reklamacji. Istotne są zwłaszcza jej wyłączenia, takie jak np. nieznacznie odbiegający od przedstawionego na zdjęciu kolor mebla i wymiary odrobinę większe/mniejsze od podanych (w przypadku mebli tapicerowanych tolerancja zwykle wynosi 50 mm).

Zmierz wnętrze mieszkania, sprawdź funkcjonalność mebli i ich dokładne wymiary

Nawet najpiękniejsza szafa lub designerskie łóżko po pierwsze muszą się we wnętrzu i w zaplanowanym dla nich miejscu zmieścić. W dobrych sklepach internetowych bez problemu znajdziesz dokładne wymiary mebli. Sprzedawcy podają je np. w opisach swoich produktów. Wystarczy wziąć projekt techniczny wnętrza bądź miarkę do ręki i zmierzyć wolną przestrzeń pod planowany mebel. Możesz narysować sobie schematycznie na kartce rzut pokoju i rozmieszczenie pozostałego wyposażenia, uwzględniając wymiary wnętrza i znajdujących się w nim obiektów (i odpowiednio je skalując). Od razu zobaczysz, czy dany mebel się zmieści i ile zostanie miejsca. Kartka działa lepiej niż wyobraźnia!

Kupowanie mebli przez internet ma tę wadę, że nie możesz ich przetestować. Dlatego warto dokładnie sprawdzić ich funkcjonalność – zwłaszcza gdy z produktu głównego przechodzisz do jednego z jego wariantów. Czy to na pewno kanapa z funkcją spania, czy w szafkach jest system cichego zamykania, czy organizer znajduje się w zestawie, czy też trzeba go dokupić oddzielnie i tak dalej – wszystkie takie informacji powinny się znaleźć w opisach produktów. Jeśli nie, warto do sprzedawcy zadzwonić, napisać.

Pamiętaj, że na odzwierciedlenie barw wpływają wyświetlacze urządzeń

Na to nawet najlepszy sprzedawca niewiele może poradzić: kolory wyświetlane na różnych ekranach mogą się różnić. A barwa obiektu na zdjęciu zazwyczaj nieznacznie odbiega od rzeczywistej. Takie nieścisłości zwykle nie są uznawane za powód do reklamacji, więc trzeba mieć je na uwadze. Najczęściej są to symboliczne różnice, które nie mają większego znaczenia. Natomiast jeśli planujesz kolorystycznie dopasować np. nową szafę do starego łóżka albo fotel do kanapy i nie możesz wybrać mebli w ramach kolekcji, trzeba uważać. Po samym zdjęciu może się wydawać, że to strzał w dziesiątkę, jednak później często okazuje się, że np. szafa faktycznie odrobinę odbiega barwą, i to widać. Możesz wówczas zapytać sprzedawcę o kod bądź dokładną nazwę koloru albo poprosić o wysłanie próbników.

Zakup mebli w sklepie stacjonarnym a przez internet – co jest korzystniejsze?

Wiele osób pyta: lepiej kupić meble przez internet, czy w salonie? Obie formy zakupu mają zalety i wady – wszystko zależy od priorytetów i preferencji. W internecie nie ogranicza Cię lokalizacja – możesz w Krakowie zrobić zakupy w sklepie z Gdańska. A zrobisz je też o wiele szybciej i wygodniej! Nie musisz jechać na miejsce i czekać na wolnego pracownika, a zamówienie zrealizujesz o dowolnej porze. W sklepach internetowych wybór jest większy i nie musisz męczyć nóg, żeby znaleźć się w potrzebnym dziale, który oczywiście jest na szarym końcu salonu. Nie stoisz w kolejce i nie rozpychasz się łokciami, żeby ciasnym korytarzem przejść z „łazienki” do „kuchni”. Jednocześnie meble w internecie przeważnie są tańsze.

W stacjonarnym sklepie meblowym też nie widzisz, jak dany mebel zaprezentuje się w konkretnej przestrzeni. Bez ustalonych dokładnych wymiarów wnętrza i wpisania w nie (w wyobraźni albo na kartce) wymiarów mebla także nie ustalisz, czy faktycznie się zmieści. Możesz go obejrzeć, dotknąć i przetestować, lecz czy to jest ważniejsze od dostępności, różnorodności, wygody zakupu czy cen? To pytanie każdy już musi sam sobie zadać.

Zapraszamy do naszego salonu online mebloteka24 – zrobimy wszystko, żeby uczynić Państwa doświadczenie kupowania mebli przez internet jak najprzyjemniejszym i najkorzystniejszym.

FAQ:

1. Czy dokonywanie zakupów mebli przez internet jest bezpieczne?

Co do zasady tak – sklepy internetowe rzetelnie dbają o bezpieczeństwo i prywatność swoich klientów, stosując m.in. szyfrowanie danych. Mimo to trzeba być rozważnym, bo internetowych oszustów, podszywających się pod firmy i sklepy, nie brakuje.

2. Czy meble w internecie są tańsze niż w stacjonarnych salonach?

Z reguły faktycznie ceny mebli w internecie są niższe, jeżeli porównać dwa takie same bądź podobne produkty sprzedawane stacjonarnie i online. Trzeba jednak pamiętać o kosztach dostawy i o tym, że od ceny ważniejsza jest jakość. Wybierajmy zatem meble przede wszystkim solidne i starannie wykonane.

3. Czy meble kupione przez internet można zwrócić?

Jeśli są to meble zaprojektowane dla konkretnej przestrzeni, wybrane przez klienta z oferty, ale w jakiś sposób przez sklep lub producenta dostosowane na wymiar, według wytycznych, nie obejmuje ich zasada o możliwości zwrotu. W pozostałych wypadkach można zwrócić zakupione online meble co najmniej w ciągu 14 dni od ich doręczenia.

Udostępnij

Dodaj komentarz

 (z http://)

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Akceptuj Więcej informacji Odrzuć